Nazwa Szkoły:Zespół Szkół Ekonomiczno –Administracyjnych
Adres/telefon: Wrocław, ul. Worcella
I.INFORMACJE OGÓLNE
Tytuł programu: „CICHO , CORAZ CISZEJ”
Data rozpoczęcia i zakończenia programu - 01. 03.2004 - 05.03.2004r.
Osoby realizujące program:
mgr Elżbieta Jabłońska - nauczyciel wychowania fizycznego mgr Joanna Oszust - nauczyciel katecheta – opiekun radiowęzła szkolnego mgr Aldona Ziemba - pedagog szkolny , szkolny koordynator promocji zdrowia
Osoby współrealizujące program:
Wychowawcy klas , młodzież klas I, II, IV, pielęgniarka szkolna
II.DIAGNOZA STANU WYJŚCIOWEGO
Program powstał w oparciu o wiadomości i informacje jakie zostały uzyskane w wyniku badań dotyczących m.in. preferencji muzycznych młodzieży i spędzania czasu wolnego przeprowadzonych wśród uczniów ZSE-A we Wrocławiu. Szkoła liczy ponad 1,5 tys. uczniów z czego około 50% przyznaje, że słucha muzyki bardzo głośno, przez tzw. małe słuchawki. Około 80% uczniów opowiada się za tzw. mocną muzyką (rock, techno). Słuchają jej w każdej możliwej chwili, w klubach i dyskotekach, w domu w trakcie odpoczynku, nauki, w szkole w trakcie przerw międzylekcyjnych. Chcą jej nawet słuchać w czasie zajęć na siłowni i sali gimnastycznej! Chcemy pomóc tym, którzy prawdopodobnie nieświadomie niszczą sobie słuch. Pragniemy pokazać jak zgubne mogą być skutki takiego postępowania i poprzez pogłębienie wiedzy uczniów na temat sposobów walki z hałasem, zachęcić do stosowania jej w życiu codziennym.
III.PROJEKT PROGRAMU
1. CEL OGÓLNY PROGRAMU
Uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie fizyczne i psychiczne i człowieka.
2. CELE SZCZEGÓŁOWE
·Uświadomienie uczniom negatywnego wpływu hałasu na zdrowie psychiczne człowieka i uszkodzenia narządu słuchu ·Uczniowie nauczą się określać miejsca i sytuacje w szkole, które są szczególnie głośne ·Uczniowie pogłębią swoją wiedzę na temat sposobu walki z hałasem i zostaną zachęceni do stosowania jej w życiu codziennym ·Popularyzowanie wśród uczniów kultury akustycznej i higiena narządu słuchu.
3. PRZEBIG PROGRAMU
Zadania do realizacji: *Informacja o przystąpieniu do programu *Przeprowadzenie wśród uczniów ankiet określających wiedzę na temat szkodliwego wpływu hałasu na zdrowie człowieka (ankieta zostanie powtórnie przeprowadzona na zakończenie programu, co ułatwi jego ewaluację *Diagnoza zjawiska zachorowań wśród młodzieży szkolnej i świadomości o problemie. *Wyodrębnienie przez młodzież miejsc szczególnie głośnych w szkole *Konkurs na najciekawszy projekt audycji radiowej -zebranie materiałów dotyczących hałasu i jego negatywnego wpływu *Zgromadzenie i opracowywanie materiałów informacyjnych i muzyki balladowej, relaksacyjnej dla młodzieży prowadzącej radiowęzeł i propagowanie tych materiałów i muzyki przez radiowęzeł *Spotkanie z lekarzem laryngologiem, przeprowadzenie badań słuchu uczniów *Przeprowadzenie konkursu na motto tygodnia„Walki z Hałasem” *Koncert życzeń dla tegorocznych maturzystów pt. ”Przy tej muzyce zrelaksuj się po nauce mojego przedmiotu” *Podsumowanie programu -w trakcie imprezy krótkie, zabawne konkursy na rozpoznawanie dźwięków *Nagrodzenie laureatów konkursów przeprowadzanych w ramach Tygodnia Walki z Hałasem
Metody, formy: Ogłoszenie przez radiowęzeł szkolny i w formie plakatów – puszczanie muzyki balladowej jako forma przygotowawcza do tego co będzie słuchane w dn.01-05.03.2004 Ankieta, obserwacje, rozmowy z młodzieżą, audycje przez radiowęzeł, muzyka relaksacyjna na przemian z informacjami - ciekawostki o hałasie, analiza kart zdrowia -pielęg. Zaproszenie pracowników SANEPiD-u z odpowiednią aparaturą do badania natężenia hałasu Selekcja zgromadzonych materiałów-wytypowanie zwycięzcy Przez cały tydzień:propagowanie muzyki balladowej, relaksacyjnej, instrumentalnej-cichej i spokojnej Audycje radiowe oraz nagranie ich na kasetach magnetofonowych (ew. przepisanie na komputerze i kserowanie wg potrzeb) Wybranie młodzieży najbardziej narażonej na problemy ze słuchem Konkurs – hasła napisane na komputerze Nauczyciele dostarczają kasetę (płytę CD)z wybranym utworem i dedykują swoim maturzystom – w formie pisemnej. Muzyka jest puszczana na dużej przerwie wraz z dedykacjami Uroczyste spotkanie dla 3 najbardziej zaangażowanych klas, wszystkich laureatów konkursów, obsługi radiowęzła w auli szkolnej 4.ILOŚĆ UCZESTNIKÓW --wychowawcy klas i cała społeczność uczniowska ,ze szczególnym uwzględnieniem osób ze stałym zwolnieniem lekarskim z wychowania fizycznego, a szczególnie tych którzy często: chorują na anginę, mają katar , brały gentamecynę.
5.SPECYFIKA GRUPY –- ze względu na nasilające się zjawisko słuchania muzyki przez douszne słuchawki duża ilość naszych uczniów nieświadomie naraża się na poważne uszkodzenia narządów słuchu a także zaburzenia prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego
6.PRZEWIDYWANE REZULTATY PROGRAMU
---Pogłębienie wiedzy uczniów na temat wpływu hałasu na zdrowie; ---Uświadomienie, że hałas czynnikiem powodującym również zaburzenia czynnościowe układu nerwowego ---Zmiana negatywnego nastawienia młodzieży do słuchania muzyki cichej, spokojnej, refleksyjnej, balladowej ---Poznanie i stosowanie przez młodzież zasad kultury akustycznej
7.KTO I KIEDY PRZEPROWADZI OCENĘ PROGRAMU ?
-Realizatorzy programu i dyrektor po zakończeniu programu
8.JAKIE NARZĘDZIA BĘDĄ STOSOWANE DO OCENY ?
Ankiety ewaluacyjne i opinie uczniów po zakończeniu programu
OPRACOWAŁA: ELŻBIETA JABŁOŃSKA
|